Az Európai Bizottság a 2005. január 14-e és 16-a között megrendezett
brüsszeli eTwinning nyitókonferencia keretében indította el hivatalosan
a programot. A konferencián 300 tanár vett részt 25 országból, valamint
az Európai Bizottság, a Központi Szolgáltatópont és az egyes Nemzeti
Szolgáltatópontok képviselõi.
Domokos Katalin tanárnő sikeres
pályázata
révén részt vehetett az eTwinning
nyitókonferencián. Élménybeszámolója itt és az
eTwinning weblapon egyaránt olvasható:
Élményeim
Rutinos utazó vagyok, mégis mindig örömmel, vegyes izgalommal tölt
el, ha olyan városba látogathatok el, ahol még nem jártam. Most mégis
elsősorban az izgatott, hogy milyen mentalitásúak, felkészültségűek
tanártársaim, akik Európa 25 országából gyűltek össze az esemény
kapcsán. Hogyan élik hétköznapjaikat, milyen problémákkal szembesülnek
nap mint nap, milyen területeken vannak sikereik, mi az, amiben
hasonlítunk, mi az, ami összeköt bennünket, és persze kik azok az
emberek, iskolák, akikkel a közeljövőben szorosabban is együtt tudnánk
működni az internet segítségével.
A péntek délutáni nyitókonferencia az ilyenkor szokásos bevezető üdvözlő
beszédek jegyében telt. A hallgatóság körében meglepően sok volt a
férfi.(Ez a tény, ismerve a hazai pedagógustársadalom elnőiesedésének
mértékét, különösen szembeötlő volt.) Az este folyamán már volt arra
lehetőségünk, hogy ismerkedjünk, kötetlenebb beszélgetéseket
folytassunk, esetleg rátaláljunk annak az iskolának a képviselőjére,
akivel szívesen dolgoznánk együtt egy projekt keretében.
A konferencia számomra legérdekesebb része szombat délelőtt zajlott.
Kiscsoportos találkozók, ún. workshopok keretében alkalmunk volt arra,
hogy betekintést kapjunk külföldi iskolák tanítási gyakorlatának abba a
részébe, amely projektmódszeren, bilaterális vagy multilaterális
kapcsolatokon alapul.
Az első, általam látott példa egy német-francia együttműködést mutatott
be. Angoltanárként érdeklődéssel figyeltem, hogy a levélírás tanításában
(lsd. nyelvvizsgák, érettségik örökzöld feladata!) milyen lehetőségeket
kínál egy ilyen partnerkapcsolat. A motivációt, amelyet egy valós
kapcsolat, esetleg alakuló barátság jelenthet a levélírásban, azt
hiszem, nem kell magyarázni. Viszont újdonság volt számomra, hogy a
portálon, ahol a gyerekek levelezése zajlott, a tanárok elhelyeztek
linkeket, amelyek tartalmazták a levelezés folyamán leggyakrabban
használatos szófordulatokat, nyelvtani szerkezeteket, mindezt különböző
nyelvi szinteken. Egyszerű, de jó ötlet elmenteni, megőrizni a megírt
leveleket, hiszen így mindenki önmaga láthatja, ellenőrizheti, hogy
időről időre mennyit változott, fejlődött nyelvtudása.
A következő egy holland projekt bemutatása volt. Több mint 10 ország
iskolája részvételével, 10 héten keresztül zajló projekt ismertetését
hallottuk, az ötlet megszületésétől a projekt értékeléséig. Jó példa
volt arra, hogy egy egyszerű ötlet kapcsán - minden héten más országbeli
osztály egyetlen kérdést tehet fel, amelyet a többieknek egy hét alatt
kell megválaszolniuk – milyen jó alkalom nyílik egymás kultúrájának,
eltérő problémáinak, hétköznapjainak megismerésére,nyelvgyakorlásra. Nem
utolsósorban a projekt iskolapéldája volt a pontos tervezésnek és
adminisztrációnak.
A délutáni program legérdekesebb része az a svéd bemutató volt, amely a
„Tanuló tanár” címet kapta. Olyan, általam is szinte naponta érzékelt
jelenségekről volt szó, mint a tanár módosuló szerepe az osztályteremben
a tanítási-tanulási folyamat során, a tudás közvetítésének és
megszerzésének új csatornái, a tanulási folyamat átalakulása, a
megváltozott tanulási környezet stb. A nap folyamán lehetőség volt
további ismerkedésre, partneriskola keresésére, saját iskolánk
regisztrálására az eTwinning portálon. (Ami nem mindig ment zökkenők
nélkül. Hiába, a technika nem válogat nyugat és kelet között...)
Vasárnap délelőtt, a konferencia zárása előtt, alkalmunk volt arra, hogy
országonként összegezzük tapasztalatainkat, további teendőinket. Mindezt
nemzeti irodánk munkatársai, a projekt hazai koordinátorai
részvételével, segítségével tettük, tehettük.
Bevezetőmben arról írtam, kíváncsi voltam, milyenek a többi nemzet
tanárai. Beszámolómból reményem szerint kiderült, hogy hozzáértésükhöz,
lelkesedésükhöz, kitartásukhoz nem fér kétség. És milyen érzés
Brüsszelben magyar tanárnak lenni? Érzékelve, hogy saját iskolám, a
csongrádi Batsányi, számítástechnika szakos kollégáim pályázó kedvének
és ügyességének köszönhetően rendelkezik olyan gépparkkal, programokkal,
amely lehetővé teszi egy testvériskolai projekt indítását, jó. Érezve a
szimpátiát, amelyet Magyar Bálint oktatási miniszterünk üzenete keltett
a hallgatóságban, szintén jó. Többen megjegyezték, milyen jó nekünk,
hogy a mi miniszterünk ennyire pozitívan áll hozzá a számítástechnika
iskolai alkalmazásához. (Meglepő volt számomra, hogy nem minden
tagország rendelkezik az eSchoolnet nemzeti megfelelőjével, a mi
Sulinetünkhöz hasonló portállal.)
Viszont voltak pillanatok, mikor igencsak elgondolkodtam azon, hogy hol
tartunk együttműködési készség, kezdeményezőkészség, a projektben való
gondolkodás tudománya terén. Ugyanis az ismertetett, gyakran
multilaterális kapcsolatokra épülő projektek esetében egyszer sem
hangzott el Magyarország neve. Szlovákia, Csehország, Szlovénia, a még
egyelőre csak csatlakozásra váró Románia azonban gyakran szerepelt
partnerként.
Úgy tűnik, ez a század is feltette számunkra az időről időre ismétlődő
kérdést: haladás vagy maradás? Arany Jánost idézve:”Hajt az idő, nem
vár:” És rajtunk, tanárokon sok múlik, hogy a jövő nemzedéke képes
lesz-e európai kortársaival együttgondolkodni, együttdolgozni, nem
csupán azonos idegen nyelveket beszélni. Ezen készségek elsajátítására
jó lehetőség lehet az eTwinning.
Domokos Katalin
Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola
|
|