Borda 
		Zsolt Tapasztalatai 2007. áprilisában:
			- 
			Továbbképzések teljesítése (pozitívumok, 
			negatívumok) 
 
		 
		
		Két továbbképzésen vettem részt 
		eddig. Az elsőnek az volt a pozitívuma, hogy megismerhettem közelebbről 
		a HEFOP-ot. A csoportfoglalkozások is tetszettek. Negatívuma: Nem jött 
		még meg az elvégzését igazoló dokumentum. A második az SDT volt. Jó 
		volt, mert érdekel a számítástechnika. Negatívum: Olyan bonyolult annak 
		a programnak a használata, hogy nem hiszem hogy sokan alkalmaznák. 
		
		A további két továbbképzés előttem 
		áll (multimédiás érdekes lesz, de a epochálistól egy kicsit félek 
		
		Sajnálom, hogy a szakterületemre, a 
		testnevelésből nem szerveztek továbbképzést.  
		
		  
		
			- 
			
			Felkészülés a programcsomagok bevezetésére (nehézségek, pozitív 
			élmények)
 
		 
		
		Testnevelésből semmilyen segédanyagot 
		sem kaptunk, pedig szükség lett volna rá, mert a feladatleírásnál 
		előírták az eszközöket.  
		
		A tanári útmutató (a végleges) csak 
		februárban került fel a honlapra, tulajdonképpen onnantól lehetett 
		felkészülni az órákra. Ettől kezdve pedig olyan kevés az idő, hogy 
		szinte az órákon csak a modulok megvalósításával tudunk csak 
		foglalkozni. 
		
		A programcsomagokra való 
		felkészüléskor döbbentem rá arra, hogy milyen jól kidolgozott modulok 
		állnak rendelkezésünkre, nagyban megkönnyítve felkészülésünket. 
		 
		
		  
		
			- 
			
			A bevezetés tapasztalatai (az eddigi órák sikerei, esetleges 
			kudarcok, okok felderítése)
 
		 
		
		Az ötödik évfolyam kifejezetten 
		élvezi a foglalkozásokat, bármi legyen is az. A kilencedikesek csak azt 
		csinálják teljes erőbedobással ami érdekli őket. De még kb. a felénél 
		tartunk és még lesznek érdekes feladatok. 
		
		Kudarc: az ötödikeseknél 15 percig 
		kellett volna feküdni mozdulatlanul relaxációnál. Az életkori 
		sajátosságból adódóan ez nehezen sikerült. 
		
		A kilencedikeseknél volt olyan 
		nyújtógyakorlat (lásd: páros nyújtás 2. ábra) ami nagy derültségre adott 
		okot, ami megbontotta az addigi nyugodt légkört. 
		
		  
		
			- 
			
			Mi az erősségei?
 
		 
		
		A modulok képességfejlesztő hatásai 
		jók, amit más osztályokban is be lehet vezetni. 
		
		  
		
			- 
			Mely területen van szüksége fejlődésre? Milyen 
			eszközökkel kívánja ezt elérni?
 
		 
		
		Egyenlőre még nem látom, hogy mely 
		területen kellene fejlődni. De lehet, hogy ha az összes modult letanítom 
		és több tapasztalatra teszek szert, akkor tudok válaszolni e kérdésre.
		 
		
		  
		
			- 
			
			Milyen külső körülmények nehezítették a munkáját?
 
		 
		
		Nem küldenek elég (semennyi) 
		segédanyagot. Pedig szükség lett volna például aerobiknál, relaxációs 
		gyakorlatoknál, tájfutásnál. 
		
		Úszás, röplabda szabadban, 
		tájékozódási futás, akadályverseny: ezeket csak a szabadban lehet 
		elvégezni. Időjárás közbeszólhat. Az előbb felsorolt foglalkozásokat 
		pedig csak úgy lehet megtartani, ha órákat vonunk össze, mert csak így 
		lehet levezényelni. Az óraösszevonás bonyolult: mind a diákok óráit, 
		mind a tanárét el kell cserélgetni. 
		
		Tájfutásnál, akadálypályánál 
		elengedhetetlen, hogy ne legyenek segítők (pl. akadálypályánál minimum 
		10 fő kell). A segítő nagyobb diákok, vagy tanárok óráiról is 
		gondoskodni kell. 
		
		Tájfutásnál gond: Nincs tájfutó 
		térkép a környékről. Ezért a tanárnak kell rajzolni térképet, 
		rajtlapokat, tájfutó bójákat. Rengeteg idő elmegy vele. 
		
		Ez előbb elsoroltak miatt nehezen 
		tartom elképzelhetőnek, hogy bármelyik kollégám önként, lelkesedve 
		vállalkozna a modul átvételére… 
		
		  
		
			- 
			
			Mit tart az elmúlt időszak legnagyobb eredményének?
 
		 
		
		A kilencedikes fiúk szívesen 
		aerobikoztak, a lányok szívesen birkóztak. Ez teljesen ellentétes az 
		előzetes elvárásaimtól illetve feltételezéseimtől. 
		
		Az ötödikesek pedig órák végén mindig 
		azt kérdezték, hogy ugye következő órán is ezt csináljuk? Tehát 
		élvezték. 
		
		  
		
			- 
			
			Egyéb fontos megállapítás:
 
		 
		
		Egyes feladatok összeállításánál úgy tűnik, mintha 
		olyanok állították volna össze, akik nem gyakorló testnevelők. A 
		szakleírás néhol nem helyes. Némely gyakorlat nem az életkori sajátosság 
		szerint lett összeállítva, némelyik pedig nem jelentett kihívást a 
		tanulóknak. Néhol nem elég átgondoltak a gyakorlatok (pl. a prevenciós 
		gyakorlatoknál a 3. feladat 1-5 gyakorlatát csak el kell végezni a 6-7. 
		gyakorlat pedig verseny; Vagy a váltóversengések feladatainál egyszer a 
		csapatok tagjai egymás mögé vannak állítva máskor pedig egymással 
		szemben, de ezek sűrűn keveredve).  |