 | Feladatok
|
 | Megoldások
|
 | Eredmények a Csongrád megyei (CS) régióból
|

Feladatok
I. kategória (3-5. osztályosok)
Számítógép nélküli feladatok
1. feladat (20 pont)
Kockavár építő teknőcünk egy négyzetrácsos papíron tud lépkedni. Északi,
keleti, déli, illetve nyugati irányba tud nézni (kezdetben északra néz). Mindig egy
kocka közepén áll (kezdetben a bal alsó kockában), és egy lépés hatására az
irányába eső szomszédos kocka közepére lép. Abba a kockába, ahol áll, négyzetet,
háromszöget és kört tud rajzolni. Az utasításai:
ELŐRE |
1 kockányit előre lép az aktuális irányba |
BALRA |
az eredeti irányához képest 90 fokal balra fordul |
JOBBRA |
az eredeti irányához képest 90 fokal jobbra fordul |
RAJZOL(valami) |
az aktuális kockában valamit rajzol, ahol valami a
NÉGYZET, a KÖR és a HÁROMSZÖG szavak valamelyike lehet. |
|

|
Mit rajzol az allábbi program hatására kockavár építő teknőcünk?
RAJZOLJ(NÉGYZET) ELŐRE RAJZOLJ(NÉGYZET) ELŐRE
RAJZOLJ(NÉGYZET) ELŐRE RAJZOLJ(HÁROMSZÖG) JOBBRA ELŐRE
JOBBRA ELŐRE ELŐRE RAJZOLJ(KÖR) ELŐRE
RAJZOLJ(NÉGYZET) BALRA ELŐRE BALRA RAJZOLJ(NÉGYZET)
ELŐRE RAJZOLJ(NÉGYZET) ELŐRE RAJZOLJ(NÉGYZET) ELŐRE
RAJZOLJ(HÁROMSZÖG)
2. feladat (16 pont)
Mit rajzol az alábbi Logo program?
A: Rajzold le az alap 20 hatására keletkező ábrát!
B: Rajzold le a rajzol 20 2 hatására keletkező ábrát!
C: Rajzold le a rajzol 20 3 hatására keletkező ábrát!
D: Rajzold le a rajzol 20 4 hatására keletkező ábrát!
tanuld rajzol :h :sz
ismétlés :sz [alap :h jobbra 360 / :sz]
vége
tanuld alap :h
előre :h balra 90 előre :h jobbra 90 előre
:h
jobbra 90 előre :h balra 90 előre :h
vége
3. feladat (19 pont)
Az alábbi hiányos program egy, az ábrán látható robotfejet rajzol. Egészítsd ki
a programot, írd a ©-jelek helyére a megfelelő számot,
illetve fordulás (jobbra vagy balra) utasítást!
ismétlés © [előre 120 © 90]
előre 120 © 90 előre 60 ©
120
ismétlés © [előre 30 hátra 30 ©
30]
tollatfel © 30 hátra 60 © 90
hátra 48
© 90 előre 24 © 90 tollatle
ismétlés © [előre 24 © 90]
tollatfel
© 90 előre 48 © 90 tollatle
ismétlés © [előre 24 © 90]
tollatfel
hátra 24 © 90 hátra 24 tollatle
ismétlés © [előre 24 © 90] |

|
Számítógépes feladatok
1. feladat (20 pont)ű
Készíts Logo programot, amely az ábrán látható formájú bútorokat (asztalt,
széket, valamint szekrényt) rajzol!

2. feladat (25 pont)
Készíts Logo programot, amely az ábrán látható alapelemet tudja rajzolni! Az
alapelemeket egymás mellé rakja egy sorba, illetve egymás mellé és fölé rakva egy
területmintát alakít ki! Három eljárás legyen benne:

ALAPELEM :méret |
SOR :méret :db |
MOZAIK :méret :db :sordb |
ahol a :méret a legrövidebb vonal hossza az alapelemben, :db az egy
sorban egymás mellet levő alapelemek száma :sirdb pedig az egymás fölött levő
sorok száma.
vissza

Feladatok
II. kategória (6-8. osztályosok)
Számítógép nélküli feladatok
1. feladat (20 pont)
Mit rajzol az alábbi Logo program (az eljárás teljes szövege -a 3. és a 4.
sor- az elágazás akkor ágán van, csak akkor hajtható végre ha a :szám1 >
0)?
A. Rajzold le a rek1 20 2 6 10 hívás
eredményeképp keletkező ábrát!
B. Rajzold le a rek1 20 3 6 10 hívás
eredményeképp keletkező ábrát!
C. Rajzold le a rek1 20 4 6 10 hívás
eredményeképp keletkező ábrát!
D. Rajzold le a rek1 20 6 6 10 hívás
eredményeképp keletkező ábrát!
tanuld rek1 :hossz :n :szám1 :növ
ha :szám1 > 0
[ismétlés :n [előre :hossz
jobbra 90]~
rek1 :hossz + :növ :n
:szám1 - 1 :növ]
vége
2. feladat (15 pont)
Mit rajzol az alábbi Logo program?
A: Rajzold le az alap 20 hatására keletkező ábrát!
B: Rajzold le a rajzol 20 2 hatására keletkező ábrát!
C: Rajzold le a rajzol 20 3 hatására keletkező ábrát!
D: Rajzold le a rajzol 20 4 hatására keletkező ábrát!
tanuld rajzol :h :sz
ismétlés :sz [alap :h jobbra 360 / :sz]
vége
tanuld alap :h
előre :h balra 120 előre :h jobbra 120 előre
:h
jobbra 120 előre :h balra 120 előre :h
vége
3. feladat (20 pont)
Az alábbi Logo eljárás egy negyedkört képes rajzolni.
tanuld nkör :méret :irány
ismétlés 90 [előre :méret jobbra :irány]
vége
Készíts olyan Logo eljárásokat, amelyek a negyedkör rajzoló eljárást
felhasználva a következő ábrákat rajzolják:
Számítógépes feladatok
1. feladat (20 pont)
Készíts Logo programot, amely a következő KRESZ-táblákat tudja rajzolni:
2. feladat (25 pont)
Készíts Logo programot, amely az ábrán látható alapelemet tudja rajzolni! Az
alapelemeket egymás mellé rakja egy sorba, illetve egymás mellé és fölé rakva egy
területmintát alakít ki! Három eljárás neve és paraméterei az alábbiak legyenek:
 |
 |
 |
ALAP :oldalhossz |
SOR :db :oldalhossz |
MOZAIK :dboszlop :dbsor :oldalhossz |
vissza

Megoldások
I. kategória (3-5. osztályosok)
Számítógép nélküli feladatok
1. feladat (20 pont)

2. feladat (16 pont)
A: |
B: |
C: |
D: |
 |
 |
 |
 |
4 pont |
4 pont |
4 pont |
4 pont |
3. feladat (19 pont)
ismétlés 4 [előre 120 jobbra
90]
előre 120 jobbra 90 előre 60 balra
120
ismétlés 3 [előre 30 hátra 30 jobbra
30]
tollatfel jobbra 30 hátra 60 balra
90
hátra 48 jobbra 90 előre 24 balra
90
tollatle ismétlés 4 [előre 24 jobbra
90]
tollatfel jobbra 90 előre 48 balra
90
tollatle ismétlés 4 [előre 24 jobbra
90]
tollatfel hátra 24 jobbra 90 hátra 24 tollatle
ismétlés 4 [előre 24 jobbra 90]
A dőlt betüvel írt, helyes számok, illetve utasítások
leírásáért jár 1 -1 pont.
Számítógépes feladatok
1. feladat (20 pont)
Egy lehetséges megoldás:
tanuld asztal
e 20 ism 3 [e 5 j 90 e 35 j 90] e 25
vége
5 pont
tanuld szék
e 15 j 90 e 15 b 90 e 15 h 30
vége
5 pont
tanuld szekrény
ism 2 [ism 2 [e 60 j 90 e 30 j 90] tf e 5 j 90 ~
e 5 b 90 tl ism 2 [e 50 j 90 e 20 j 90] tf ~
h 5 j 90 e 25 b 90 tl]
vége
10 pont
2. feladat (25 pont)
Egy lehetséges megoldás:
tanuld alapelem :méret
e 2 * :méret j 90 e :méret b 90 e :méret
j 90 e :méret j 90 e :méret b 90 e :méret j 90
e 2 * :méret j 90 e :méret j 90 e :méret
b 90 e :méret b 90 e :méret j 90 e :méret j 90
vége
5 pont
tanuld sor :méret :db
ism :db [alapelem :méret tf j 90 e 3 * :méret b 90 tl]
tf b 90 e :db * 3 * :méret j 90 tl
vége
8 pont
tanuld mozaik :méret :db :sordb
ism :sordb [sor :méret :db e 2 * :méret]
h :sordb * 2 * :méret
vége
12 pont
vissza
Megoldások
II. kategória (6-8. osztályosok)
Számítógép nélküli feladatok
1. feladat (20 pont)
A: |
B: |
C: |
D: |
 |
 |
 |
 |
5 pont |
5 pont |
5 pont |
5 pont |
2. feladat (15 pont)
A: |
B: |
C: |
D: |
 |
 |
 |
 |
3 pont |
4 pont |
4 pont |
4 pont |
3. feladat (20 pont)
Ha a negyedkör rajzoló eljárást nem használja, akkor eljárásonként 1-1 pont
adható.
Ha a mintamegoldásnál közöltnél bonyolultabb mozgással és forgással köti
össze a negyedköröket, akkor eljárásonként 2-2 pont adható.
Egy lehetséges megoldás:
tanuld A :méret
nkör :méret 1
nkör :méret -1
j 180
nkör :méret -1
nkör :méret 1
vége
4 pont
tanuld B1 :méret
nkör :méret -1 j 90
ism 2 [nkör :méret 1]
j 90 nkör :méret -1 j 180
vége
4 pont
tanuld C :méret
ism 2 [nkör :méret * 2 1] j 180
ism 2 [ism 2 [nkör :méret -1] j 180]
vége
4 pont
tanuld D :méret
ism 4 [ism 2 [nkör :méret 1] j 90]
vége
4 pont
tanuld E1 :méret
nkör :méret*2 1 j 180
ism 2 [ism 2 [nkör :méret -1] b 90]
vége
4 pont
Számítógépes feladatok
1. feladat (20 pont)
Egy lehetséges megoldás:
tanuld sokszog :a :b
ism :b [e :a j 360 / :b]
vége
tanuld kreszA
sokszog 90 4 tf b 90 e 5 j 90 tl h 5 sokszog
100 4 j 90 e 45
b 90 tf e 15 tl e 45 b 90 e 15 j 135 e 30 j 90 e 30 j 135 e 15
b 90 e 45 j 90 e 11 tf b 90 e 10 j 90 e 40 j 90 tl
vége
6 pont
tanuld kreszB
j 30 sokszog 100 3 tf j 90 e 7 b 90 e 12 tl sokszog
75 3
b 30 tf h 7 b 90 e 12 j 90
vége
6 pont
tanuld kör :r
ism 360 [e 3.14 * :r / 360 j 1]
vége
tanuld kreszC
kör 100 tf j 90 e 10 b 90 tl kör 80
tf e 5 j 90 e 10 tl ism 2 [e 60 j 90 e 10 j 90] tf h 20 b 90 h 5 tl
vége
8 pont
2. feladat (25 pont)
Egy lehetséges megoldás:
tanuld alap :oldalhossz
ism 4 [ism 2 [e :oldalhossz j 90 e :oldalhossz b 90] e :oldalhossz j
90]
vége
5 pont
tanuld sor :db :oldalhossz
ism :db [alap :oldalhossz tf j 90 e 5 * :oldalhossz b 90 tl]
tf b 90 e :db * 5 * :oldalhossz j 90 tl
vége
8 pont
tanuld mozaik :dboszlop :dbsor :oldalhossz
ism :dboszlop [sor :dbsor :oldalhossz tf e 5 * :oldalhossz tl]
tf h :dboszlop * 5 * :oldalhossz tl
vége
12 pont
vissza
|